Waarom duurt het soms langer voordat je reparatie klaar is?
Als er iets kapot gaat in je woning, wil je natuurlijk dat we dit snel maken. Vaak lossen we het snel en in één keer op. Helaas lukt dit niet altijd. Soms moet je langer wachten aan de telefoon. Of duurt het langer voordat wij of de bedrijven die reparaties doen een afspraak kunnen maken. Heel erg vervelend natuurlijk! Maar hoe komt dat precies? En wat kun je van Alwel en de aannemers verwachten?
De langere wachttijd kan door verschillende dingen komen:
Er is niet genoeg technisch personeel om de reparatie te kunnen doen. Veel bedrijven hebben hier last van. Denk bijvoorbeeld aan aannemers. Er komen op dit moment weinig technische vakmensen van school af.
Een onderdeel is niet op voorraad of de levertijd is lang. Soms zijn zelfs hele simpele onderdelen niet leverbaar. Dat komt door gebrek aan grondstoffen en personeel bij de fabrikanten. Dan moeten we wachten tot het onderdeel binnenkomt. Daarna kunnen we pas een afspraak met je inplannen. Want zonder dat onderdeel lukt de reparatie niet.
We moeten een speciaal bedrijf inschakelen, waar een langere wachttijd is. Soms zijn er zelfs meer bedrijven nodig om het probleem goed op te lossen. Dan komt iemand nog een keer terug om de reparatie helemaal af te maken.
Als het veel regent, stormt of erg koud is, krijgen meer mensen tegelijk last van verstoppingen, lekkages, storingen aan de cv-ketel of kapotte ruiten. Bellen er veel meer mensen tegelijk? Dan moet je langer wachten aan de telefoon. Ook bij onze aannemers.
Wat mag je van ons en de aannemers verwachten?
Sommige reparaties hebben spoed: daar maken we zo snel mogelijk een afspraak voor. Reparaties die iets langer kunnen wachten, worden ingepland als er ruimte in de agenda is. Voor de reparaties die we zelf uitvoeren maken we meteen een afspraak. Andere reparaties komen bij een aannemer terecht. Deze aannemer belt je om een afspraak te maken voor de reparatie.
Plan je zelf een reparatie in via onze website, e-mail of aan de telefoon?
Probeer dan zoveel mogelijk uitleg te geven over wat er precies kapot is. Geef je de reparatie via de website, e-mail of Whatsapp door? Doe er dan een foto bij. We kunnen je dan beter en sneller helpen.
Volg je reparatie via ons online portaal Mijn Alwel
We begrijpen dat het wachten heel vervelend is. Omdat we niet op alles invloed hebben, lukt het niet altijd om de reparatie sneller op te lossen. We willen je wel zoveel mogelijk informeren over de situatie. Dit doen we bijvoorbeeld in ons klantportaal Mijn Alwel. Hierop kun je inloggen en je reparatie zien. Als wij meer weten over de reparatie, dan laten we je dat weten. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.