Vragen en antwoorden over glasvezel in je woning
De bedrijven KPN en Odido leggen glasvezel aan in Breda, Roosendaal en Etten-Leur. Dit doen zij in stappen. De kabels van heel dun glas zorgen voor snel internet. Ook jouw woning komt een keer aan de beurt. Je krijgt hierover meer informatie van KPN of Odido. Lees hieronder wat zij gaan doen en waarop je kunt letten.
Waarom komt er een netwerk van glasvezel?
We vragen in Nederland steeds meer van het internetnetwerk. We spelen online spelletjes, kijken series via internet en gebruiken slimme apparaten in huis. Dat vraagt om een sterk, snel en goed netwerk. KPN en Odido gebruiken in de toekomst alleen nog maar glasvezel. Daarom leggen ze deze nieuwe kabels nu al in de grond en gebouwen.
Alwel maakt afspraken met KPN en Odido
Alwel geeft geen opdracht voor het leggen van glasvezel. Wel maken we afspraken met de bedrijven die dit doen. We vinden het namelijk belangrijk dat zij veilig werken in en om jouw woning. Zo moeten zij in gebouwen en flats de brandwerende scheidingen in orde laten. Dan kan rook zich bij brand niet door het gebouw verspreiden. Ook moeten zij de kabels netjes wegwerken.
Geen werk door KPN door schades
Met KPN lukt het (nog) niet om goede afspraken te maken. Omdat KPN nog veel schades moet oplossen, mag KPN in de flats en gebouwen van Alwel nu geen werk doen.
Je krijgt meer informatie van KPN of Odido als zij bij jou thuis aan de slag willen gaan.
Alwel doet de aanleg van glasvezel niet zelf. Je krijgt dus ook geen brieven van ons over het leggen van glasvezel. KPN of Odido stuurt deze brieven. Daarin staat wanneer jouw woning aan de beurt is. Lees deze brief goed door en zet de datum in je agenda. Vragen over het werk of de planning kun je bij hen stellen.
Moet ik betalen voor de aansluiting op glasvezel?
De aanleg van glasvezel kost niets: gratis dus! Daarom is het slim om nu al mee te werken. KPN en Odido sluiten hele straten in één keer aan op het netwerk. Als de bedrijven je later apart aansluiten, dan vragen zij hier misschien geld voor.
Als ik meewerk, moet ik dan ook een abonnement op glasvezel nemen?
Nee, dat hoeft zeker niet! Je kiest zelf welk internet je gebruikt. Dat mag het netwerk zijn dat je nu gebruikt of het nieuwe netwerk van glasvezel. Je kunt de prijzen hiervan met elkaar vergelijken. Zo maak je een slimme keuze.
Moet ik meewerken aan de aanleg van glasvezel?
We adviseren je om mee te werken. Ook als je nu geen internet via glasvezel wil. Het is voor jezelf of de volgende huurder fijn als de kabel er in ieder geval ligt. Je bent dus niet verplicht om mee te doen.
Wat moet ik doen als ik meewerk?
Het bedrijf dat de glasvezel legt spreekt met je af wanneer de monteur langskomt. We vragen je om deze monteur binnen te laten als deze in de meterkast wil kijken. Of het aansluitpunt komt installeren. Ben je er dan zelf niet? Vraag dan hulp aan buren of een volwassene die je goed kent. Zo kan de monteur aan de slag.
Controleer goed dat er geen schade is in je woning!
Soms komt er bij de aanleg van glasvezel schade aan de woning of het terrein. Wij vragen je hierop goed te letten. Zo kunnen we de bedrijven die glasvezel leggen hiervoor verantwoordelijk stellen.
Waarop moet je letten? Controleer deze dingen goed als de monteur aan de slag is in je woning. Of als het bedrijf in je straat aan het werk is:
Dat ze geen onnodige gaten boren in je meterkast. Dit is vaak brandonveilig.
Controleer of het toilet goed blijft doorspoelen. Het komt voor dat de kabel per ongeluk door de rioolbuis gaat.
Ruik je een gaslucht? Bel dan eerst 112. Meld dit daarna bij Alwel. Het kan zijn dat ze een gasleiding raakten. Dit kan gevaarlijk zijn.
Waaraan herken ik de monteur?
De monteur kan een legitimatiebewijs laten zien. Ook dragen de meeste monteurs te herkennen kleding van het bedrijf. Heeft de monteur geen kleding van het bedrijf aan? Controleer dan in de brief van KPN of Odido of de datum klopt. Ook kun je ze bellen om dit na te vragen.
Waarom werkt Alwel mee aan de aanleg van glasvezel?
In Nederland hebben we een Telecommunicatiewet. In deze wet staan regels over radio, televisie, telefonie, internet en het netwerk hiervoor. Door deze wet moet Alwel meewerken om bedrijven een netwerk te laten leggen of verbeteren. We moeten hen toegang geven tot de algemene ruimte en technische ruimte in onze flats en gebouwen. Alwel geeft dus niet zelf de opdracht om glasvezel aan te leggen.
Wat gebeurt er als de monteur iets kapot maakt in mijn woning?
Wat vervelend dat er iets kapot gaat in je woning. Zie je dit als de monteur er nog is? Geef dit dan meteen aan. En geef de schade ook door aan Alwel via info@alwel.nl. Je kunt de schade ook aan ons doorgeven als de monteur al weg is.
Ik woon in een flat of appartementencomplex. Hoe werkt de aanleg van glasvezel dan?
In een flat of gebouw lopen de kabels van beneden naar boven. Het leggen van glasvezel gaat via de meterkasten van de ene woning naar bovenliggende woning. Als je benedenburen er niet zijn, kunnen ze de kabels lastiger of soms niet leggen. En als jij er niet bent, kan de woning van je bovenburen misschien geen kabel krijgen. Daarom is het fijn als je meewerkt: het hele gebouw krijgt dan in één keer glasvezel.
Heb je vragen of klachten over het werk van KPN?
Neem dan contact op met KPN Netwerk via het formulier op hun website: www.kpnnetwerk.nl/contactformulier/#vraag
Heb je vragen of klachten over het werk van Odido?
Neem dan contact op met Open Dutch Fiber via telefoonnummer 085 24 65 401. Of stuur een email naar: glasvezelroosendaal@fibertel.nl.