Een goede voorbereiding is het halve werk

Wij hebben plannen voor groot onderhoud in de wijk Banakkers, Etten-Leur. Ter voorbereiding hierop is het huis van mevrouw Wies Dekkers al gerenoveerd en verduurzaamd. Zo kunnen de uitvoerders voor de beste aanpak kiezen. Als het nodig is, vervangen ze ook de badkamer, keuken en/of toilet. Wies vertelt in dit interview wat jij als huurder kunt verwachten bij zo’n verbouwing aan je huis.
Verduurzaming van de woning
Bij groot onderhoud verbeteren we de woning. Daarbij maken we ook keuzes, die zorgen dat de woning duurzamer wordt. Dus we vervangen niet alleen de dakpannen, maar isoleren ook meteen het dak. Wies: “Daarnaast is bij mijn huis de schoorsteen weggehaald, kwam er een nieuwe afvoer voor de verwarming, zijn overal thermostaatknoppen op de radiatoren geplaatst en is er een ventilatiesysteem geplaatst. Ook dakgoten, regenpijpen, ramen, buitendeuren, kozijnen en vensterbanken werden vernieuwd. De houten kozijnen worden later nog een keer vervangen. Dat wist ik van tevoren.”
Eten in de vriezer
Bij Wies’ woning was het nodig om ook de keuken, badkamer en toilet te vervangen. Werk dat voor extra overlast zorgt. Een goede voorbereiding is het halve werk, vindt Wies. “Omdat ik een nieuwe keuken kreeg, wist ik dat ik ongeveer twee weken niet zou kunnen koken. Daarom had ik voor ruim 14 dagen eten klaargemaakt en in de vriezer gedaan. Dat warmde ik op in de magnetron. Ik hoefde niet per se een nieuwe keuken want de oude was nog goed. Maar nu de nieuwe keuken staat, ben ik er wel héél blij mee.”
Wassen met een teiltje, net als vroeger
Ook de douche en de wc zijn vernieuwd. “Dat betekent dus dat je een tijd geen wc hebt en niet kunt douchen. Ik ben daar heel praktisch in. Omdat ik boven geen tweede toilet heb, gebruik ik al jaren een chemisch toilet. En anders had Alwel voor een oplossing gezorgd. Tijdens de renovatie was er wel altijd warm water. Ik waste me gewoon met een teiltje aan het aanrecht, net als vroeger. Als ik wilde, kon ik douchen in een leegstaande woning even verderop. Ook kon ik bij mijn zoon of bij mijn buren terecht.”
Tevreden, maar soms ook tegenslag
Hoewel Wies heel erg tevreden terugkijkt op de renovatie, zat het ook wel eens tegen. “De oude vloertegels in de badkamer bleken zo hard dat er een puntbeitel nodig was om ze weg te halen. Helaas werd daarbij een leiding geraakt. Gelukkig zijn het allemaal vakmensen. Als er iets niet goed gaat, wordt het hersteld. Het enige moment dat ik dacht ‘oh jee, hoe moet dit goedkomen’, was op zolder. Daar was een kast leeggehaald om de muren brandwerend te kunnen maken. Daarna werd de schoorsteen weggebroken. Helaas hadden de bouwvakkers er geen erg in dat al die spullen daar stonden en kwam alles onder het puin en het grijze stof te zitten. Dan zit er maar één ding op: gewoon beginnen met opruimen.”
Oh jee, hoe moet dit goedkomen?
Laat het los
We betrekken bewoners ruim vooraf bij de plannen voor groot onderhoud. Zo’n project gaat door als minimaal 70% instemt. Wies heeft wel tips voor bewoners, waarvan hun woning nog aan de beurt komt. “Loslaten. Accepteer dat je je privacy kwijt bent op het moment dat ze bij jou aan het werk zijn. Op drie kasten na zijn ze overal in mijn huis geweest, inclusief mijn kledingkast. Ik zat ook lang zonder gordijnen, waardoor je ’s avonds voor je gevoel in de etalage zit. De werklieden kwamen al vroeg, dus elke ochtend stond ik om 7.00 uur klaar.”
Wies had wel wat extra kosten: “In zo’n mooie nieuwe keuken, wilde ik een nieuwe combinatie oven-magnetron en afzuigkap. Daar kies je zelf voor natuurlijk.”

Er waren ook leuke verrassingen
Schone ramen
Wies vond het contact met de projectleider heel goed: “Ik wist altijd wanneer er iemand kwam en wat ik kon verwachten. Ik zorgde ervoor dat de plek waar ze moesten zijn goed bereikbaar en opgeruimd was. Als ik ergens naar toe moest voor een afspraak, gaf ik de sleutel af. En ik schonk op tijd een bakkie koffie! Ze zijn allemaal zo aardig. Er waren ook leuke verrassingen. Zo kwam ik een keer thuis na een afspraak en stonden er twee dames de ramen te lappen. Hoefde ik dat niet meer te doen, heerlijk!”
Het voelt behaaglijker
Of de energiekosten door de verduurzaming dalen, durft Wies nog niet te zeggen. “Het voelt wel warmer in huis, behaaglijker. Die thermostaatknoppen vind ik zalig. Zo verwarm je alleen de kamers waar je moet zijn. Ook het ventilatiesysteem is geweldig. Je bepaalt zelf wanneer deze aanzet en hoe hard. Je hebt geen zware etensluchten meer in huis. Al ben ik benieuwd hoe dat met Kerst gaat, als we gaan gourmetten”, besluit Wies.
Bewoners kunnen het resultaat bekijken in modelwoningen
Om groot onderhoud aan wijken zo efficiënt mogelijk uit te voeren, werkt Alwel altijd met een proefwoning. Vaak is dat een leegstaande woning. Voor dit project was geen leegstaande woning beschikbaar waarvan het dak van buitenaf kon worden geïsoleerd. Daarom vroegen wij aan Wies of zij haar woning als proefwoning beschikbaar wilde stellen. Dat is zeker niet gebruikelijk,. Dus fijn dat ze hieraan mee wilde werken!
Inmiddels zijn er naast de woning van Wies nog twee andere proefwoningen gerenoveerd. Bij de ene woning is de isolatie ‘buitendaks’ aangebracht, bij de andere woning aan de binnenkant van het dak. Omdat dit wel leegstaande woningen zijn, gebruiken we deze als modelwoning. Zo kunnen de wijkbewoners zien wat er tijdens het groot onderhoud precies gaat gebeuren.
Tekst en fotografie: Typisch Termeer
