Geplaatst op

In de Etten-Leurse wijk De Grient vind je Twan van Oers, bewonerscoach bij Zwaluwe Bouw. Regelmatig sluit onze projectopzichter Ronald Boons zich bij hem aan. Ze zijn bezig met groot en duurzaam onderhoud aan 75 woningen. Met nieuwe kozijnen, ramen en isolatie in de muren en het dak. Eerder deden we dit al bij 59 huizen iets verderop. Twan: "Zo'n verandering van je huis heeft echt impact. Als bewonerscoach ben ik een vast aanspreekpunt in de wijk. Wel zo fijn voor de bewoners. Zij weten me te vinden. En andersom ook."

Een bewonerscoach is onmisbaar
Twan is 55 en sinds 12 jaar in dienst bij Zwaluwe Bouw. Begonnen als timmerman, werkte hij vooral in bewoonde woningen. Snel werd duidelijk dat het contact met bewoners steeds belangrijker werd. En dat wij ook aan aannemers vragen om hier op in te spelen. Twan: "Jarenlang combineerde ik het begeleiden van de bewoners met het timmervak. Twee jaar geleden vroeg Alwel of ik bewonerscoach wilde worden. Dat zag ik wel zitten. Nu werk ik volledig als bewonerscoach op de projecten van Alwel." In zijn vrije tijd is Twan befaamd tonprater. Dat blijft niet onopgemerkt. Een grap of een knipoog tussendoor, is geen uitzondering, tijdens het werk.

Combinatie van 'stenen en communicatie'
Vanaf de start van een project is Twan erbij betrokken. "Ik begin met de eerste huisbezoeken. In ons werk noemen we dit koude opnames. Het gaat om de stenen: hoe staat het huis erbij. Daarbij beoordeel ik de verschillende ruimten in huis. Op basis de input van bewoners en mijn eerste huisbezoeken, kunnen we het project specifieker maken. Later volgt de warme opname. Dit is een tweede huisbezoek, vlak voor de uitvoering. Samen met de bewoners neem ik de planning door. En we bespreken eventuele bijzonderheden of wensen. Zo kan ik bijvoorbeeld extra hulp inschakelen, als dat nodig is." Goede gesprekken met bewoners en intuïtie zijn belangrijk. Tijdens zijn werk is Twan erop gericht om ook de algemene tendens in de wijk te voelen.

Vraag maar raak
Als de werkzaamheden starten, is Twan constant zichtbaar in de wijk. "Bij elk project richten we een leegstaande woning in als projectkantoor. Hier kunnen bewoners makkelijk binnenlopen om me wat te vragen. Het is ook meteen de plek om te tonen hoe hun woning er straks uit komt te zien." Beneden in het projectkantoor klinkt een stem: "Twan, ben je hier?". Het een huurder die graag iets wil vragen. "Een bekende", knipoogt Twan. "Dat hoor ik aan de stem." Hij loopt de bewoner tegemoet en geeft aan dat hij zo even bij meneer thuis langs komt. "Dan kan ik zijn vraag rustig bespreken."

Je moet bij het eerste contact al een inschatting kunnen maken, welke benadering past

we-zien-elkaar-bijna-meer-dan-ons-eigen-gezin 2

Natuurlijke gave
Bij dit soort projecten, blijven de bewoners in hun huis wonen. Twan werkt samen met Ronald Boons van Alwel: "Dat is ingrijpend. Een bewonerscoach helpt. Hij zorgt ervoor dat de bewoners weten waar ze aan toe zijn. Dat ze bij iemand terecht kunnen. En dat ze een vast aanspreekpunt hebben." Ronald heeft een vergelijkbare loopbaan als Twan. "Ik ben begonnen als vakman in de bouwwereld. Daarna maakte ik de overstap naar woonconsulent. En inmiddels werk ik als projectopzichter bij Alwel. Weten hoe je met mensen omgaat en bij het eerste contact een inschatting kunnen maken welke benadering past, dat is een natuurlijke gave. Iets waar Twan over beschikt."

Vooral hartverwarmend, maar soms ook schrijnend
Als bewonerscoach kijk je letterlijk achter de voordeur bij veel mensen. Twan: "Hierdoor maak je veel leuke en hartverwarmende dingen mee. Zoals iemand die voor je kookt. Cadeautjes met Kerst. Of een wijkbarbecue voor het hele team. Gewoon om je te bedanken. Maar soms zijn het schrijnende situaties, zoals betalingsproblemen, mishandeling of verslaving. Ook daar moet je mee om kunnen gaan." Een bewonerscoach is de steun en toeverlaat voor de huurders. "Soms gaat dit over technische hulp. Af en toe helpen met bijvoorbeeld het weghalen van gordijnen voordat de werkzaamheden beginnen. Maar De meeste keren gaat het over het begrijpen van de huurder en het bieden van een luisterend oor."

Soms een gordijn weghalen. Soms een luisterend oor bieden.

Met een lach en een traan
Alwel, Zwaluwe Bouw en Heijmans tekenden in 2020 een samenwerkingsovereenkomst. Hierin staat dat we in 5 jaar zo'n 2.000 woningen verduurzamen. Hierdoor werken Twan en Ronald intensief met elkaar samen. "We zitten vaak met elkaar aan tafel, bespreken wat eraan komt en nemen samen besluiten. Soms leidt dit tot fikse discussies, die gelukkig snel weer worden uitgepraat. Vaker nog leidt het tot veel lol, goede gesprekken en er voor elkaar zijn. We zien elkaar bijna meer dan ons eigen gezin. Je bouwt een band op en vertrouwt elkaar. We lachen en huilen samen, letterlijk", spreken Twan en Ronald waardering naar elkaar uit. Mooi om te zien. Dit bevestigt maar weer dat vertrouwen de basis is voor een fijne samenwerking.

Deel dit Verhaal

Lees meer AlwelBelicht verhalen

Eerste bewoners ontvangen sleutels op Veldbloemenhof

Dinsdag 3 december was het zover. De eerste bewoners kregen de sleutel van hun nieuwe woning aan de Veldbloemenhof. De woningen zijn gebouwd in de nieuwe wijk Haansberg in Etten-Leur. Een prachtige regenboog versierde deze bijzondere dag.