Beschikbaarheid is belangrijker dan het bezit
Duurzaamheid en delen staan centraal bij jongerencomplex Rock, dat gebouwd wordt aan het Stationsplein in Etten-Leur. Zo gaan de toekomstige bewoners (18-30 jaar) samen een auto delen. Dat heeft meerdere voordelen. Het zorgt voor meer mobiliteit. Er gaat minder bouwgrond verloren aan parkeerplaatsen. En hierdoor komt er meer ruimte voor wonen én groen.
Eerder deden we al een deelauto pilot met jongeren van XEL (pand dat op deze locatie stond) en omwonenden. Afstudeerder Menno van Riel (Fontys Hogeschool) ondervroeg de afgelopen periode de jongere generatie woningzoekenden: Wat vinden ze van deelauto rijden en hoe zorgt Alwel er voor dat de Rockbewoners hier straks tevreden gebruik van maken?
Menno: "De respons was fenomenaal! We kregen 827 reacties en zijn een heel stuk wijzer geworden over de inzet van deelauto's en de communicatie hierover. Jongeren tussen de 18 en 30 jaar hebben een actief mobiliteitsprofiel in het dagelijks leven. Het onderzoek gaf aan dat jongeren gemiddeld op weekdagen 48 kilometer enkele reis afleggen. In het weekend is dat iets minder: 38 kilometer. Het reizen gebeurt vooral voor school, opleiding of werk. Meestal gaan ze met de auto of ze maken gebruik van het openbaar vervoer. Dit betekent dat de deelauto dus geschikt en comfortabel moet zijn, ook voor 'iets langere' afstanden."
Het zijn vooral de jongeren vanaf 26 jaar die een eigen auto rijden. Voor die tijd maken ze gebruik van andere vervoersmiddelen, zoals een deelauto. Menno voegt hier aan toe: "Jongeren zien de auto nauwelijks als een statussymbool dat bijdraagt aan het eigen imago. De beschikbaarheid is belangrijker dan het bezit ervan." Of jongeren positief zijn over het delen van een auto, hangt af van de kosten. Menno: "Ongeveer een kwart van de jongeren gaat de deelauto zeker gebruiken als de kosten niet hoger zijn dan zo'n 50 euro per maand."
Jongeren stellen ook eisen aan een deelauto. "Technisch moet de deelauto in orde zijn. Maar ook beschikbaarheid en netheid tellen mee", vertelt Menno op basis van zijn onderzoek. "Daarnaast moet het vooraf duidelijk zijn wat de kosten en regels zijn. Jongeren willen graag open en eerlijke informatie. Over de communicatie met de provider zijn ze ook duidelijk. Dat het liefst ook mobiel; telefonisch of via Whatsapp."
Menno is –net als Alwel- meer dan tevreden over de resultaten van zijn onderzoek: "Dankzij deze jongeren hebben we goed inzicht gekregen in hun wensen en behoeften. Dat helpt ons verder bij de opzet van deelauto's voor de jongeren die straks in Rock gaan wonen."
Meer weten over de nieuwbouw Rock voor huurders 18-30 jaar in Etten-Leur? https://xelalwel.nl/
Auteur: Kim Bosman