Een maatwerkadviseur kan meekijken naar een oploss...
Bij Alwel willen wij graag dat iedereen fijn kan wonen. Soms is daar een andere, beter bij de persoonlijke situatie passende woning voor nodig. Lukt het niet om zo'n huis zelfstandig te vinden? Dan kan de maatwerkadviseur in bijzondere gevallen bijspringen. Helaas liggen de woningen niet voor het oprapen. En zijn wij als woningcorporatie aan veel regels gebonden. Een maatwerkadviseur kan dan ook geen wonderen verrichten en je een woning met voorrang aanbieden. Maar zij kan wel met je meekijken naar een mogelijke oplossing.
Hulp als er iets bijzonders aan de hand is
Een maatwerkadviseur komt in actie als mensen naar een andere woning willen, maar dat zelf niet goed voor elkaar krijgen of geen sociaal netwerk hebben. Er is vaak wel iets bijzonders aan de hand. Denk aan mensen die om gezondheidsredenen naar een ander huis moeten. De maatwerkadviseur kan ook helpen als iemand aangeeft dat hij of zij niet meer passend woont. Bijvoorbeeld als iemand alleen in een eengezinswoning woont en graag naar een kleiner huis zou gaan. De maatwerkadviseur bekijkt iedere situatie apart en zoekt een goede oplossing. Belangrijk is wel dat de huurder ingeschreven staat bij Klik voor Wonen en zelf een andere woning wil. Er is niemand die een huurder dwingt om te verhuizen.
Er speelt soms meer achter de voordeur dan je denkt
De maatwerkadviseurs van Alwel werken veel samen met andere instanties en partners zoals de gemeente, maatschappelijk werk, Wmo-adviseurs of GGZ. "Er speelt soms meer achter de voordeur dan je denkt. Dingen waar we vroeger geen weet van hadden. Nu er meer contact is tussen de verschillende instanties, hebben we dat beter in beeld", zegt Karin van Dongen, maatwerkadviseur voor de regio Etten-Leur.
Barbara Bruggeman, maatwerkadviseur voor Roosendaal vult aan: "Elke situatie is weer anders. Voor ons is dan ook geen dag hetzelfde. Een belangrijke taak van de maatwerkadviseur is 'de weg wijzen'. En hoort een vraag van een bewoner niet bij ons? Dan kunnen wij de huurder wel in contact brengen met de juiste hulpverlener. Ook worden vragen van bewoners met de andere instanties besproken, omdat het aanbod van woningen heel beperkt is. Alleen door goed te luisteren naar de huurder en te overleggen met die verschillende instanties, kunnen we goede afwegingen maken."
Een passende woning door ruilen en schuiven
Doordat je weet wat er speelt, is het soms door ruilen en schuiven mogelijk om meerdere tegelijk mensen blij te maken met een passende woning. Karin: "Dan maken we een heel treintje. Zo kwam er afgelopen jaar een kleinere woning beschikbaar. Ik legde dat voor aan een alleenstaande man die in een voor hem te grote eengezinswoning woonde. Omdat hij al lange tijd stond ingeschreven, kon ik hem helpen met deze beter passende woning. Vervolgens konden we op basis van de spelregels voor woonruimtebemiddeling een gezin blij maken met de woning die hij achter liet. Dit gezin woonde in een tweekamerappartement, dat weer beschikbaar kwam voor iemand die heel lang op de wachtlijst stond. Het is fijn als je zoveel mensen kunt helpen bij hun woonwensen."
De woningen liggen niet voor het oprapen
De vraag naar woningen is veel groter dan het aanbod. Als er een eengezinswoning vrij komt, schrijven daar soms wel 2.000 mensen op in. Zo'n woning wordt volgens vaste richtlijnen toegewezen. Hoe lang staat iemand bijvoorbeeld al ingeschreven? Past de woning bij het inkomen en huishoudgrootte? Een woningcorporatie houdt zich aan de wet- en regelgeving. Met een ruimer inkomen kom je daardoor niet in aanmerking voor een goedkopere huurwoning.
Veel mensen leven bij de dag en houden er geen rekening mee dat de omstandigheden wel eens kunnen veranderen. Dat er iets gebeurt waardoor ze een (andere) huurwoning zouden willen. Barbara: "Om een voorbeeld te geven: het aantal echtscheidingen loopt de laatste jaren op. Anders dan wat veel mensen denken, is dat geen reden voor voorrang. Hoe triest dat ook is. Het komt regelmatig voor dat mensen ineens geen dak meer boven het hoofd hebben: ze vertrekken uit het huurhuis, of verkopen hun koophuis zonder dat er een andere woonplek geregeld is. Zij verwachten dan dat de woningcorporatie een map met beschikbare huizen uit de kast trekt waar ze uit kunnen kiezen. De werkelijkheid is helaas anders."
Zorgen dat huurder gehoord wordt
Maatwerkadviseur Helen Quaars (Breda) vertelt dat de maatwerkadviseurs door corona noodgedwongen hun werkwijze moesten aanpassen: "We zijn een schakel in het geheel, verbinders. Normaal gesproken gaan we op huisbezoek houden we persoonlijk contact met onze huurders. Dat moeten we nu op een andere manier regelen. Bij kwesties die gevoelig liggen is dat soms lastig. Maar we maken er het beste van. We doen er alles aan om onze huurder zo goed mogelijk te kunnen blijven helpen. Ook was er in 2020 meer werk dan anders. Veel mensen werkten thuis. Daardoor waren ze meer op elkaar aangewezen. Soms zorgde dit voor spanning. We zagen hierdoor in 2020 de woningvraag nog meer toenemen. En dat terwijl het aanbod van beschikbare woningen juist afnam."
Een maatwerkadviseur kan dan misschien geen wonderen verrichten. Maar met gewoon naar de mensen luisteren, is ook veel te bereiken. "Luisteren is enorm belangrijk in ons vak. Ervoor zorgen dat de huurder gehoord wordt, de huurder serieus nemen. Door advies te geven en huurders met de juiste instanties in contact te brengen, helpen we ook al veel mensen op weg", besluit Karin.
Hulp nodig? Bel 088 255 2000 of mail naar info@alwel.nl
Als je als huurder vindt dat je huidige woning niet goed meer bij je past, dan kun je contact opnemen met Alwel. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je al ruime tijd ingeschreven staat bij Klik voor Wonen. In veel gevallen kunnen we je vertellen wat de kansen en mogelijkheden zijn. Is er sprake van bijzondere omstandigheden, kom je er zelf niet uit en heb je hulp nodig bij je zoektocht naar een passende woning? Dan volgt overleg met de maatwerkadviseurs om te kijken of zij je kunnen helpen bij het vinden van een passende woning.
Auteur: Typisch Termeer, Elise Kwakkenbos